دستگیری سارق حرفه‌ای موبایل با پوشش زنانه در مشهد + عکس شکایت آموزش و پرورش علیه یک سریال نمایش خانگی سرگذشت تلخ زنی در مشهد که به تله مرد شیطان صفت افتاد جوان مرگ مغزی در مشهد به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لغو ۲ پرواز ایلام - تهران به علت شرایط نامساعد جوی (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) متناسب‌سازی حقوق بیشترین دغدغه بازنشستگان است آخرین جزئیات درباره نحوه دایمی شدن قرارداد‌های کارگران، مدت زمان بیمه بیکاری و میزانِ حق مسکن تداوم بارش باران در نقاط مختلف کشور (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اگر تیغ ماهی در گلو گیر کرد چه کار کنیم؟ ساعت اوج یعنی چه و چرا باید برق کمتری مصرف کنیم؟ دمنوش‌هایی که شکم و پهلو را آب می‌کنند | بهترین زمان خوردن دمنوش لاغری چه کسانی نباید آب زرشک بخورند؟ | آب زرشک را چه زمانی بخوریم بهتر است؟ فیش‌های حقوقی جدید بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری بگیران صادر شد+جزئیات و لینک سامانه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) استقبال کم فرهنگیان از طرح بکارگیری دوباره بازنشستگان تماشای تلویزیون برای چه سنی ممنوع است؟
سرخط خبرها

روزانه ۵ مرگ غیرطبیعی در خراسان رضوی ثبت می‌شود | ثبت ۹۰۰ فوت طی ۶ ماه نخست امسال

  • کد خبر: ۱۹۵۰۳۲
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
روزانه ۵ مرگ غیرطبیعی در خراسان رضوی ثبت می‌شود | ثبت ۹۰۰ فوت طی ۶ ماه نخست امسال
بنا بر آمار پزشکی قانونی خراسان رضوی، در ۶ ماه اول امسال ۹۰۰ هم‌استانی در حوادث جان باختند.

به گزارش شهرآرانیوز در شش‌ماه گذشته، نهصدتن در استان ما بر اثر مرگ غیرطبیعی جانشان را از دست داده‌اند. عامل مرگ‌های غیرطبیعی یک حادثه است که به‌طور ناگهانی اتفاق می‌افتد؛ پربسامدترینش هم در کشور ما مربوط به حوادث رانندگی است. در مقابل مرگ‌های غیرطبیعی، مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، عفونی، ریوی، کلیوی و...، طبیعی نام می‌گیرند که معمولا بیشترین جان‌باختگانش، بیماران قلبی و عروقی هستند.

در این گزارش به بررسی بسامد مرگ‌های غیرطبیعی در استان با نگاهی به آمار‌های ارائه‌شده در سایت پزشکی قانونی کشور در شش ماه گذشته پرداخته‌ایم؛ یعنی مرگ‌های ناشی از سوختگی‌ها، غرق‌شدگی، مسمومیت با گاز و برق‌گرفتگی. در این میان مواردی، چون خودکشی، مصرف مواد مخدر و قتل با سلاح سرد هم جزو مرگ‌های غیرطبیعی محسوب می‌شوند، اما به طور معمول آماری در این رابطه اعلام نمی‌شود.

در هر صورت با احتساب همین آمار و البته با یک حساب و کتاب ساده که تقسیم نهصدفوتی ناشی از مرگ‌های غیرطبیعی به ۱۸۶ روز گذشته است، روزانه پنج‌مرگ غیرطبیعی در استان اتفاق افتاده است.

۲ کشته در روز در سوانح رانندگی

همیشه آمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی در ایران مایه تأسف و البته تعجب است. کرونا بیاید، سیل و زلزله شود، خودرو‌های باکیفیت وارد بازار شوند و... باز هم آمار کشته‌شدگان سوانح رانندگی همچنان در صدر می‌ایستد و جایش را با هیچ حادثه دیگری عوض نمی‌کند.

طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، از ابتدای فروردین تا پایان شهریورماه امسال،۱۰هزار و ۷۲۰نفر در کشور در حوادث رانندگی جانشان را ازدست‌داده‌اند که استان‌های فارس با ۸۶۱، سیستان و بلوچستان با ۷۹۷ و تهران با ۷۶۳ کشته به ترتیب بیشترین آمار فوتی را داشته اند. اما در استان خراسان رضوی این عدد، ۷۴۰ کشته است و در فاصله کمی با تهرانی‌ها قرار گرفته‌ایم. از این تعداد ۱۶۹ زن و ۵۷۱ مرد در سوانح رانندگی در جاده‌ها و شهر جان خود را از دست داده‌اند که البته کشته‌شدگان جاده‌ها بیشتر بوده است.

در این باره با یک حساب سرانگشتی می‌توان به عدد دو کشته رانندگی در روز در استان رسید و می‌توان گفت که ۸۲ درصد از مرگ‌های غیرطبیعی در استان، ناشی از حوادث رانندگی است. طبق آمار‌ها از فروردین تا شهریور امسال، فوتی‌های ناشی از حوادث رانندگی، ۱۱ درصد در مقایسه با سال گذشته رشد داشته است. برای شش ماه نخست سال گذشته، ۶۶۴ فوتی اعلام شده است.

تیر حادثه‌ها

پس از حوادث رانندگی و البته با فاصله زیاد از آن، تلفات ناشی از سوختگی با عدد ۷۶ فوتی قرار می‌گیرد. ۲۲ زن و ۵۴ مرد در استان ما در شش ماه نخست امسال، درگیر حوادث سوختگی شده‌اند که بیشتر آن هم در تیرماه اتفاق افتاده است. نکته درخور توجه اینجاست تعداد زنانی که به دلیل سوختگی در استان جانشان را از دست داده‌اند از زنان فوت‌شده در حوادث دیگر بیشتر است.

اما تلفات تیرماه امسال فقط به سوختگی‌ها خلاصه نمی‌شود و طبق آمار، مرگ‌های ناشی از غرق‌شدگی هم بیشتر در این ماه اتفاق افتاده است. البته شدت‌گرفتن دمای هوا با شروع فصل تابستان و روی‌آوردن مردم به استخر‌ها و به‌ویژه استخر‌های کشاورزی می‌تواند دلیل خوبی برای افزایش جان‌باختگان این ماه باشد. ولی افزایش سوختگی‌ها در چهارمین ماه سال، جای بررسی و توجه بیشتر دارد که چه چیزی در این سانحه تأثیرگذار بوده است؛ لذا عدد مرگ‌های ناشی از غرق‌شدگی در استان تا شهریورماه، ۳۳ تن گزارش شده است.

اوج مسمومیت‌های گازی در اردیبهشت

طبق آمار‌های سازمان پزشکی قانونی، مرگ‌های ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن با ۲۹ کشته، پس از حوادث رانندگی، سوختگی و غرق‌شدگی، در استان ما جانی گرفته است. هجده مرد و یازده زن در گازگرفتگی‌ها در ۱۸۰ روز ابتدایی سال فوت شده‌اند که البته بیشتر این حوادث در اردیبهشت‌ماه اتفاق افتاده است. در این زمینه انتظار می‌رود که با شروع فصل سرما و استفاده از لوازم گرمایشی، این آمار از بقیه موارد پیشی بگیرد. گرچه توصیه‌ها و نکته‌های ایمنی هر سال بیشتر از قبل تکرار می‌شود و از طرفی لوازم گرمایشی هم از حالت سنتی، فاصله گرفته و ریسک گازگرفتگی‌های ناشی از این نوع مسمومیت کاهش داشته است.

برق‌گرفتگی‌ها در انتها

نیمی از عملیات‌های سازمان آتش‌نشانی مشهد مربوط به اطفای حریق ساختمان‌ها و خودرو‌ها با منشأ اختلال در شبکه توزیع برق است، اما فوتی‌های این حادثه از چهارمورد دیگر کمتر بوده است. این رفتار مشترکان و مصرف‌کننده‌هاست که با مصرف بیش از حد، شبکه برق را دچار نوسان یا تغییر افت ولتاژ می‌کنند که در پی آن، ممکن است حریق‌های ناخواسته به بار بیاید و تلفات جانی هم داشته باشد.

درهرصورت طبق آمار‌های پزشکی قانونی، مرگ‌های ناشی از برق‌گرفتگی در شش ماه گذشته با ۲۲ فوتی در انتهای جدول آماری مرگ‌های غیرطبیعی در استان قرار می‌گیرد. نکته درخور توجه اینجاست که کمترین مورد حادثه‌دیدگان زن، مربوط به همین حادثه است. به‌طوری که فقط یک زن در شش‌ماه گذشته، جانش را در حادثه برق‌گرفتگی در استان ما ازدست‌داده است.

ثبت روزانه ۵ مرگ غیرطبیعی در استان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->